tisdag 29 juni 2010

Hultan

Ja då gick en epok i graven, Hultsfredsfestivalen har lagts ner. Tror detta skedde sent i går kväll, och snacka om att det var febrilt prat på nätet om detta, på Google haglade meddelanden fram när jag sökte på Hultsfred. Frågan är om inte folk kommer tokköpa biljetter nu när de inser vad som händer. Hope so.
Ja det var ett gäng år sen jag var där,,hm, typ 15!! O ändå var jag där 9 ggr mellan den första festivalen 1986 och 1995. På den första såg jag bla sista spelningen med Reeperbahn med Olle Ljungström i spetsen, och Erasure. Det var en liten festival på 7000 pers om jag har siffran rätt och nästan alla var svartklädda. DET är indie om nått:-) Jag sov faktiskt i en lägenhet i närheten och hade fått biljetten av någon. Annars hade jag nog inte åkt, vad visste jag om festivaler, det fanns väl typ bara Roskilde också, just här uppåt Europa. Det var jäkligt kul iaf så det blev mer, inte 87 men väl efter det varje år t.o.m 95, och kompletterade festivalandet med Roskilde från 90.

Frågan är vad som händer i byn, de har ju levt med detta i 24 år, och för vissa har det genererat en sidoinkomst de dagar festivalen varit plus att de säkert haft jävligt roligt. En del har t.o.m växt upp med den runt hörnet. Tråkigt! MEN arrangörerna är ju lite att skylla också, jag kan tycka att HF blivit lite för kommersiellt de senare åren, på ett icke bra sätt med tanke på de svidande siffror de haft. Kanske inte ska boka Jay-Z o liknande till den typen av festivaler, tror inte det funkar i längden. Det ska vara rock o pop i stort sett. Tror också datumet spelar in, kan vara så att de haft otur att fler band tackat ja till Roskilde men hoppar HF. Kanske datumet i augusti som en gång var hade varit bättre. Kanske, kanske inte!

R.I.P Hultan god damn it

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar